[rt_reading_time label=”±” postfix=”minuten” postfix_singular=”minuut”]

Terug naar overzicht

[rt_reading_time label=”±” postfix=”minuten” postfix_singular=”minuut”]

Digitaliseren: een must als je wilt groeien

donderdag 18 juni 2020
De absolute must voor elk bedrijf vandaag: anders zakendoen. En in de meeste gevallen wil dat zeggen: digitaliseren. Werken aan het digitale alter ego van je bedrijf. Want het traditionele bedrijf en de online versie ervan zijn twee kanten van dezelfde medaille. Ze hebben dezelfde origine, maar zijn niet identiek. Ze hebben een gelijkaardig aanbod, en toch een ander doelpubliek… Zeker in combinatie met het huidig economisch referentiekader vergt dit inzicht van elk groeiend bedrijf inspanningen. Wij definieerden 13 bouwstenen die elk bijdragen aan dat proces. Want digitaliseren doe je – heel old school – stap voor stap. Ontdek hier de bouwstenen waarmee je je bedrijf digitaliseert.

Klantgerichte processen versterken met digitalisering

Om een digitaal alter ego van je traditionele onderneming op te bouwen, start je best met een strategisch denkproces. Dat is nodig om volledig in te spelen op de marktvraag. Zeker online is de overgang van vraag- naar aanbodeconomie namelijk al een feit: daar maken klantgemak en personalisatie keihard het verschil.

Traditionele bedrijven in een aanbodeconomie

  • gaan uit van hun aanbod;

  • kijken naar wat ze krijgen van hun leveranciers en hoe ze dat verwerken voor hun klanten;

  • ontwikkel(d)en hun organisatie met sturende en ondersteunende processen in functie van hun product of dienst.

Nieuwe uitdagers in een vraageconomie

  • gaan uit van de behoeftes van de klant en kennen deze goed;

  • kijken naar wat en hoe de klant online zoekt, hoe deze zichzelf informeert en hoe ze daarop kunnen inspelen;

  • ontwikkelen hun organisatie en processen puur in functie van de verwachtingen van de klant en diens verschillende contactmomenten met hun bedrijf.

Met andere woorden, het digitaal bedrijf wordt gestuurd door de klant: die zoekt zelf en doet liefst zo weinig mogelijk moeite om een product of dienst te ontvangen.

Digitalisering als hefboom voor groei

Wil je in deze vraageconomie dus groeien, moet je als onderneming

  • het je klanten zo makkelijk mogelijk maken om te krijgen wat ze willen;
  • je klanten voor de volle 100% leren kennen, zodat je ze nog beter kunt bedienen en kunt anticiperen op hun volgende stappen.

En dat is precies waar technologie, IT en artificiële intelligente aan bijdragen. Dat is waar digitalisering een enabler wordt, waar het een middel is tot groei in opbrengsten en marge. De tijd dat digitaal slechts een instrument voor kostenoptimalisatie was, is voorbij.

Waarom digitale transformatie loont?

Dat ontdek je in dit blog.

Wil dat zeggen dat je overal tegelijk aan moet werken? Nee!

Elk stukje bouwsteen, elke kiezel die je gebruikt,

  • draagt bij aan de digitalisering van je bedrijf;
  • ondersteunt je in het bedienen van de nieuwe klant van vandaag (en morgen).

Waar je dan ook start met de 13 bouwstenen: elk heeft zijn waarde en kan onafhankelijk van de ander ingezet worden. Anderzijds zien we vaak dat één beweging in een digitale context een veelvoud van acties kan veroorzaken.

Zo leidde de automatisatie van een order tracking systeem bij een klant tot keiharde stijging van hun online verkoop. Hoe dat precies gebeurde ontdek je op het einde van ons groeiboek ‘Het Digitale Bedrijf’.

13 bouwstenen die bijdragen aan digitale transformatie

De 13 bouwstenen van digitalisering spelen in op

  • 1. de klantgerichtheid van je online aanwezigheid,
  • 2. je interne organisatie,

  • 3. je algemeen beleid.

Samen bepalen ze in hoeverre je onderneming digitaal matuur is.

Ontdek de Digitale Maturiteit van je bedrijf

rapporten van JDI's Digitale Maturiteitsscan

Wil je meten en weten hoe digitaal matuur je onderneming is op basis van de 13 bouwstenen? Neem dan hier deel aan de digitale scan. Je ontvangt je resultaat onmiddellijk.

1. Klantgerichtheid

Elke actie in een klantgerichte organisatie vertrekt vanuit de

  • verwachtingen,
  • wensen,
  • uitdagingen en
  • beleving van klanten.

Klantgerichtheid gaat met andere woorden over het optimaal omgaan met slimme klanten. Lees hier welke impact dat heeft op een onderneming.

In de ideale wereld is die afstemming op de klant totaal. De eerste 7 bouwstenen spelen daarop in:

1.  Online positionering
2.  Omni-channel en multi-device
3.  Selfservice en bereikbaarheid
4.  Fulfilment
5.  Hyperpersonalisatie
6.  Customer service
7.  Aanbod en prijszetting

Interne organisatie

Om efficiënt klantgerichtheid toe te passen ben je afhankelijk je interne organisatie. Daarom richten volgende 3 bouwstenen zich op je interne organisatie:

8.  Customer data
9.  Systemen en tools
10.  Digitaal team

Algemeen beleid

Digitale transformatie is vandaag strategisch voor elke onderneming. Meer nog dan een tactisch gebeuren voor meer efficiëntie, is het een cultuur en denkpatroon voor iedereen in de organisatie!

Daarom gaan de laatste drie bouwstenen over het digitaal beleid van een bedrijf:

11.  Digitale strategie
12.  Organisatie
13.  Digitale governance

Wil je meer weten over deze bouwstenen?

13 bouwstenen van het digitaal bedrijf
De 13 bouwstenen in detail uit de doeken gedaan

Ontvang hier meer uitleg over de 13 bouwstenen van digitalisering.

rapporten van JDI's Digitale Maturiteitsscan
De Digitale Maturiteitsscan

Neem deel aan deze digitale scan:
die bezorgt je al doende inzichten over de digitalisering in je zaak en mogelijke toepassingen ervan. Je krijgt bovendien onmiddellijk het resultaat van je digitale maturiteit.

Groeiboek Digitaal bedrijf
Groeiboek “Het Digitaal Bedrijf”

Lees het groeiboek ‘Het Digitale Bedrijf’,
met daarin uitgebreide beschrijvingen over hoe je de 13 bouwstenen concreet inzet als je start met digitalisering.