[rt_reading_time label=”±” postfix=”minuten” postfix_singular=”minuut”]
[rt_reading_time label=”±” postfix=”minuten” postfix_singular=”minuut”]
Online rekruteren met een digitaal jobevent
donderdag 11 juni 2020
Het personeelstekort wegwerken is een uitdaging voor iedereen die vandaag bezig is met werving en selectie. Want dé rem op de groei van een onderneming is vaak het tekort aan geschikte medewerkers. En corona of niet, de juiste profielen vinden is het moeilijkste wat er is.
Corona zorgde voor een versnelling in de digitalisering van elke bedrijfstak en elke bedrijfsafdeling. Het voordeel daarvan? We werken sneller en efficiënter dankzij optimalisaties en automatisering. Ook rekrutering en selectie zal daarvan profiteren. Want wat zien we? Het online zoeken, werven en vinden van nieuwe medewerkers wordt na corona een vaste waarde. Hier lees je hoe groothandel Van Oirschot hun eerste e-recruitment via een online jobevent organiseerde en waarom ze dat zeker opnieuw zullen doen.
Optimaliseer werving en selectie met e-recruitment
Het HR-landschap moet zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit. Elk bedrijf dat wil groeien werpt zich in de war for talent, want iedereen zoekt diezelfde profielen om hun vacatures in te vullen.
In plaats van dan op te vallen met dure advertenties, exuberante acties en massa-communicaties, pleiten wij ervoor om het werving- en selectieproces te optimaliseren. Met name door heel doelgericht en efficiënt online te rekruteren.
En dat is méér dan vacatures plaatsen op online platformen! Als je je werving en selectie opsplitst in vier fases zie je onmiddellijk de opportuniteiten.
De vier fases in rekrutering:
Er zijn tal manieren van e-recruitment, vanaf het ontwerp van een vacature tot de effectieve aanwerving van een kandidaat. Uiteraard speelt een app zoals LinkedIn daar handig op in, maar ook Facebook is heel geschikt om bepaalde doelgroepen te bereiken. Daarnaast kan je beroep doen op online assessment tools, leadscoring systemen uit digitale marketingtechnieken, enzovoort.
Bijkomend voordeel van e-recruitment?
Tijd en ruimte scheppen zodat HR haar strategische rol kan vervullen. Lees hier meer over employer branding vroeger en nu.
Concreet: medewerkers vinden met een digitaal jobevent
Ben je echt op zoek naar nieuwe medewerkers, start dan zo snel mogelijk met online rekruteren. Wacht niet langer en wees je concurrenten voor. Digitale technieken en toepassingen maken dat hoog tempo vandaag mogelijk. Dat ondervond ook onze klant Van Oirschot, voor wie we in drie weken een virtueel jobevent organiseerden, van initieel idee tot uitvoering.
Situatieschets
Van Oirschot is een groothandel in ventilatie, verwarming en sanitair met meer dan 100 medewerkers. Een klassiek familiebedrijf dat flink groeit en moeite had om 15 dringende vacatures in te vullen. Dure advertenties in jobbladen en langdurige processen met wervingskantoren brachten geen oplossing. Daarom wilden ze in april 2020 een groot jobevent organiseren.
Het doel daarvan?
- Meer kandidaten bereiken
- Op één dag een deel van het rekruteringsproces realiseren: het deel communicatie, een stuk matching en eventueel al wat selectie.
De nadelen?
- Tijdrovend, want groots opgezet
- Duur, en
- Geannuleerd door corona.
Omdat het personeelstekort zo nijpend was, besliste Van Oirschot een maand later toch door te gaan met het zoeken van nieuwe medewerkers. Zij gingen voor een virtueel jobevent.
Waarom een online jobevent?
“We willen de deelnemers op een laagdrempelige manier tonen waar Van Oirschot voor staat en wat onze bedrijfscultuur inhoudt. Daarom komen ook een aantal collega’s tijdens het jobevent live getuigen over hun werkervaring. Zo horen de deelnemers uit eerste lijn wat het betekent om bij Van Oirschot aan de slag te gaan en kunnen ze afwegen of een job bij ons bij hen past.”
Ann Van Oirschot, CEO Van Oirschot
Onder tijdsdruk en met respect voor social distancing zochten we een zo kostefficiënt mogelijk rekruteringstraject voor de 15 vacatures. De ideale formule bleek een virtueel jobevent in combinatie met een socialemediacampagne om enerzijds de employer branding van Van Oirschot te versterken en anderzijds het event zelf in de markt te zetten. De voordelen van deze aanpak:
Online technieken voorafgaand aan dit virtueel jobevent
Digitale marketingtechnieken zorgden voor een groot bereik, en contact met veel kandidaten. Rekruteringstechnieken zorgen dan weer voor het echte betrekken van deze kandidaten. Met een tactisch socialemediaplan zetten we vooral in op
Daarnaast vertrok een persbericht om deze campagne te ondersteunen dat tegelijk het innovatief karakter van Van Oirschot in het voetlicht plaatste.
Online technieken tijdens dit digitaal jobevent
Een digitaal eventplatform diende als centrale as voor heel het event. Na een gezamenlijke sessie konden kandidaten in break-outsessies interageren, waarna plenair nog vragen werden beantwoord.
Het event verliep deels met vooraf opgenomen stukken, deels volledig live.
Inhoudelijk zorgen we voor
In navolging van het event volgt nu de selectiefase waarin Van Oirschot kiest voor een traditioneel proces met gesprekken en evaluaties. Ook dat verloopt efficiënter omdat de kandidaten die ze zien al zeer goed weten waarover het gaat en waar ze zullen terechtkomen. Feitelijk hebben zij al gekozen voor het bedrijf, en is het nu aan het bedrijf om te kiezen voor hen.
Leuke bijkomstigheid: de content van de sessies wordt gerecycleerd in video’s die via videomarketing worden ingezet in Van Oirschot’s employer branding aanpak.
En nu… de resultaten
Voldoende om Van Oirschot te horen zeggen dat ze een volgend event terug virtueel organiseren!
Ook versnellen met rekruteren?
Zet in op online marketing, of schakel eerst JDI in. Dan helpen wij je sneller schakelen.
Geef een reactie