[rt_reading_time label=”±” postfix=”minuten” postfix_singular=”minuut”]
[rt_reading_time label=”±” postfix=”minuten” postfix_singular=”minuut”]
Je businessplan aanpassen na corona? Een must!
donderdag 28 mei 2020
Het waren rare weken: volledige stilstand voor sommigen, werken op halve kracht voor anderen. Enkelen vroegen dan weer het uiterste van hun mensen om de vraag te kunnen bijhouden. Ieder zat dus met zijn eigen specifieke uitdagingen. Maar nu de wereld stilaan terug op gang komt, moet ieder ook zijn eigen realiteit terugvinden. Want ‘back to normal’ – dat zit er niet meer in. De wereld is disruptief veranderd. En veel van de veranderingen zijn waarschijnlijk blijvend, zowel wat betreft interne organisatie als voor go2market. Had je al een businessplan voor 2020, pas dat dan aan en hou rekening met de onderstaande wijzigingen en trends. Had je er nog geen, laat je dan door deze blog inspireren.
Weinig tijd? Klik door naar:
De disruptieve impact van corona
Al even veranderen markten sneller en extremer. Concurrenten komen uit onverwachte hoeken, technologische innovaties stellen bestaande markten op de proef…
En ineens is daar een virus dat heel de wereld op pauze zet!
Kwestie van disruptie kan dat tellen: corona beïnvloedt de wereld in drievoud:
De effecten daarvan zijn zo hard met elkaar verweven dat ze een dubbel versterkend effect hebben:
Volop digitaliserende bedrijven konden daar de vruchten van plukken maar liepen ook tegen hun grenzen aan. En bedrijven die nog niet zo ver waren maakten hopelijk een inhaalbeweging.
Een businessplan voor meer focus
Goed omgaan met deze situatie, en je zaak klaarzetten voor hernieuwde groei, vraagt bewuster
Het is met andere woorden NU de moment om je strategie terug scherp te stellen en aan te passen aan de nieuwe realiteit.
Heb je nog geen businessplan, maak er dan één met de OGSM-methode. Dat is relatief gemakkelijk, tijdsefficiënt en vooral: het leidt tot een uitgewerkt plan op enkele pagina’s. Overzichtelijk en duidelijk dus. Ontdek hier hoe je dat doet.
Een plan brengt rust, inzicht en een gunstig toekomstperspectief!
Trends om rekening mee te houden
Heb je al wél een businessplan, stuur dat dan dringend bij! Wat voor corona gold is postcorona voorbij. Hou daarom rekening met:
De gevolgen van die veranderingen zijn duidelijk, de uitdagingen groot. Om te overleven, of liever nog: hard te groeien, moet je jezelf mogelijks heruitvinden. Of tenminste je manier van werken scherpstellen:
Nu is het het juiste moment om je strategie en je aanpak te actualiseren. Om op al deze vragen te antwoorden. Het opsplitsen van je missie in een kwalitatief objectief en kleinere kwantitatieve doelstellingen maakt het bereiken ervan haalbaar. Zo wordt het hele grote strategische traject waar je aan begint, opgedeeld in heldere kleinere stappen die doenbaar zijn.
Think big, start small!
Of neem contact met ons op voor het scherpstellen van je OGSM-businessplan. Voor dat advies krijg je trouwens tot 30% subsidie via de kmo-portefeuille. We leggen dat en onze aanpak graag uit als je even iets laat weten.
Geef een reactie